Nuffnang-ADVertisemeNT

Assalamualaikum~~

Tuesday, December 27, 2011

:: CINTA dan RINDU | LOVE and LONGING ::

Assalamualaikum n salam sejahtera+ lama benor dok update blog neh.. utk post seterusnya ambe tulis skit pasal cinta dan rindu.. pebenda gok cinta dan rindu nih sebenornya?? slamat membaca (^^,)

--------------------------------+++++--------------------------------
Ramai orang hok bercakap pasal masalah problem berkenaan C.I.N.T.A. nih tapi dok sesuai dengan yang sebenornye. Bila bercakap pasal cinta, mereka tidak menjelaskan batas-batas dan maknyanya secara syari’e. Batas yang dikabo nih bukan batas padi ye sahabat-sahabat, tapi hak dan tahap dalam pergaulan. Kalau sebut pasal cinta je mesti meleret leret smpai ke prmasalahan zina, dan dikaitkan pulok dengan zina hati. +Guane gamok gitu??

Cinta dan rindu nih adalah benda yg berkait rapat dgn manusia yang nak memotivasi diri diorang utk menjaga serta mendorong kehormatan dan kemuliaannya sendiri. Muslimin dengan cara muslimin, muslimat dengan cara muslimat. +Masing-masing ada care die doh kan~
Sy tgk kalu nk brcakap soal cinta nih, prkara paling utama utk dititikberatkan ialah batasannya, penyimpangannya, advantages and disadvantages. +amik toh, speaking sket… kite ngaji TESL dekpom~  CInta dan Rindu, dua dua nih ada dalam setiap hati insan yang bernama manusia dan mmberi makna sesuai dgn apa hok kita semua rasai. +sape sape hok tadok perasaan cinta tuh bahaye, kene cek molek~ (",)

 --------------------------------+++++--------------------------------


CINTA, LOVE (Al-Hubb)

+menda apa gok cinta cinta neh, acu kabo gok sikit~ cinta nih ialah kecenderungan hati pada sesiapa yg kita cintai. tak kisah laa awek ke, bini ke, umi ke ayoh ke, sape sape yg kita cinta. Sbg contoh, pernikahan. Takde bahagia dan berfaedah sesuatu hubungan kecuali jika adanya cinta dan kasih sayang yang lahir dalam hati suami dan isteri tersayang. Kunci, org putih kata ‘key’ utk timbulnya kecintaan adalah melalui pandangan. Bak kata pepatah “tak kenal maka tak cinta”.

Oleh sebab itulah Rasulullah SAW anjurkan pada sape sape hok gi meminang utk tgk sket calon dia tu supaya sampai rasa cinta.
Sungguh telah diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Nasa’i dari Mughirah bin Su’bah r.a berkata:

“Aku telah meminang seorang wanita.” Lalu Rasulullah SAW bertanya kepadaku: “Apakah kamu telah melihatnya?” Aku berkata: “Belum.” Maka beliau bersabda: “Maka lihatlah dia, kerana sesungguhnya hal itu pada akhirnya akan lebih menambah keserasiann dan kasih sayang antara kamu berdua.”
 
Kebanyakan orang, lebih-lebih pemuda dan pemudi, mereka takut untuk menghadapi cinta kerana tanggapan bahawa cinta yang tumbuh di dalam hati itu adalah dosa dan mereka mengira diri mereka sedang bermaksiat, berzina hati, bahkan salah seorang di antara mereka memandang, bila hatinya condong pada seseorang bererti dia telah berbuat dosa.
Mereka ragu ragu tntang pemahaman dalam cinta. Pemuda pemudi tgk cinta nih sesuatu yg merosakkan sbb mereka dh tgk kesannya drpd lelaki dan wanita yg telah rosak. +punoh ranoh, jeng kreng~ perkara sepert bersekedudukan, gurau senda, sentuh sentuh dan ada yang lebih teruk lagi hingga ke lembah zina ini berlaku sebab insan insan ini menegakkan hubungan cinta yang tidak disyariatkan oleh Allah swt. Mereka lari daripada landasan islam. Sesungguhnya rasa nak lelaki kepada seorang wanita and vice versa itu merupakan syahwat drpd byk2 syahwat yang telah Allah swt hiaskan dalam diri manusia dalam hal cinta ni.

Ertinya Allah SWT menjadikan di dalam syahwat apa-apa yang menyebabkan hati lelaki itu cenderung pada wanita, sebagaimana firman Allah SWT:

Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, iaitu: wanita-wanita, anak-anak…” – Aali-’Imran: 14.

Diberi rasa cinta padaku dari dunia kalian: wanita dan wangi-wangian dan dijadikan penyejuk mataku dalam solat.” – HR Ahmad, Nasa’i, Hakim dan Baihaqi.

+try test kalu takdok rasa cinta & berasa nok lelaki kpd prempuan atau sebaliknya. Takdok laa org menikoh. Xdok fmly laa org kata~

namun begitu, Allah SWT tidak meletakkan rasa cinta seorang lelaki terhadap seorang wanita itu bertentangan dengan syari’at-Nya TETAPI untuk menegakkan hukum-hukum  yang betul iaitu pernikahan.


Dari Abdullah bin Abbas r.a berkata: telah bersabda Rasulullah SAW: “Tidak terlihat dua orang yang saling mencintai, seperti pernikahan.”

Dan agar orang-orang Islam menjauhi jalan-jalan yang rosak atau keji, maka Allah SWT telah menyuruh yang pertama sekali agar menundukkan pandangan, kerana ‘pandangan’ itu kunci kepada hati, dan Allah SWT telah haramkan semua sebab-sebab yang membawa pada fitnah, dan kekejian, seperti berduaan dengan orang yang bukan mahramnya, bersalaman, berciuman antara lelaki dan wanita, kerana perkara-perkara ini dapat menyebabkan condongnya hati. Maka bila hati telah condong, dia akan sulit sekali menahan jiwa setelah itu, kecuali yang dirahmati Allah SWT.
Cinta hok sebenar benar tulus ikhlas dan murni ni ialah yang dijaga kehormatannya. Maka tiada dosa padanya seperti yang disebutkan oleh sebahagian ulama seperti Imam Jalaluddin as-Suyuthi, bahawa orang yang mencintai seseorang, lalu menjaga kehormatan dirinya dan dia menyembunyikan cintanya maka dia diberi pahala
--------------------------------+++++--------------------------------


Rindu (Al-‘Isyq)

Sebelum nih kita berbicara soal cinta. Ok, skarang kita tgk pulak apa itu rindu. +rindu ngan cinta ni kan saling ade kaitan, ke guane saing2??+ rindu ni ialah cinta yang berlebihan. Prasaan cinta yang xleh dibendung terhadap seseorang. Ada jenis rindu nih yang diikuti dengan menjaga diri dan ada jugok hok ke lembah hina. Jadinya kita boleh kabo rindu tu bukanlah hal yang tercela dan keji secara mutlak. Sebabnya, boleh jadi orang yang rindu itu, kerinduannya disertai dengan kepandaian dia menjaga diri dan kesuciannya.

Sebagaimana telah disebutkan tentang cinta, maka rindu juga seperti itu, termasuk amalan hati, yang manusia tidak mampu menguasainya. Tapi manusia akan dihisab atas sebab-sebab yang diharamkan dan atas hasil-hasilnya yang haram.



Adapun rindu yang disertai dengan menjaga diri padanya dan menyembunyikannya daripada orang-orang, maka padanya pahala, bahkan Ath-Thohawi menukil dalam kitab Haasyi’ah Marakil Falah dari Imam Suyuthi yang mengatakan bahwa termasuk dari golongan syuhada di akhirat ialah orang-orang yang mati dalam kerinduan dengan tetap menjaga kehormatan diri dan disembunyikan daripada orang ramai meskipun kerinduan itu timbul daripada perkara yang haram.
Kita ni rindu sangat ke seseorang tp kita jaga diri n kesucian kita, insyaAllah boleh pahala kita. Ingat baik. SEbaik-baik kerinduan ialah RINDU UNTUK BERTEMU RASULULLAH SAW.

 --------------------------------+++++--------------------------------

haaa, jadinya sahabat2 faham doh laaa kan apa itu cinta dan rindu? nk bercinta buleh tapi tunggu lepas kahwin laaa.. ISLAM MENGGALAKKAN CINTA SELEPAS KAHWIN:: Ust Azhar Idrus ade pesan nak berpasangan BOLEH tp dengan niat untuk menjadikan pasangan kita itu sebagai ISTERI atau SUAMI.. wallahuta'ala a'lam+

No comments: