Nuffnang-ADVertisemeNT

Assalamualaikum~~

Friday, April 20, 2012

~ Auratmu, Auratku jua ~

Assalamualaikum dan salam sejahtera umat manusia sekalian+ semoga kalian semua berada di bawah naungan rahmat dan kasih sayang Allah SWT... selawat dan salam ke hadrat junjungan besar baginda Nabi Muhammad SAW dan seluruh keluarga baginda...

-- Alhamdulillah, setelah berhempas pulas dengan minggu yang sibuk dengan kerja-kerja keduniaan, sedikit sebanyak membuka minda untuk berfikir, adakah kita menyibukkan diri dengan kerja-kerja akhirat??? muhasabah khas kepada DIRI SENDIRI dan sahabat sahabiah sekalian++ moga2 diri kita seimbang di antara dunia dan akhirat...

>> insyaAllah untuk entri pada kali ini, saya cuba membawakan satu tajuk yang tidak asing bg kita umat islam iaitu perkara berkaitan AURAT SEORANG ISLAM... alhamdulillah, rentetan daripada satu kuliah mahgrib yg disampaikan di Balai Islam al-Muttaqin IPG KDRI mnggu lepas, sy terpanggil untuk merencanakan isi kuliah di dalam blog ini.. sama2 kita kutip ilmu yang ada (^^,)


-------------------------------------------------+++++-------------------------------------------------


Ape mende gok aurat aurat nih??

- Maksud Aurat dari segi syara':

Suatu yang wajib ditutup atau suatu yang haram dilihat. (Fiqh Al-Manhaji A'la Al-Mazhab Al-Imam Syafie',Jilid 1)


- Aurat ialah bahagian badan atau suara, atau perlakuan yang boleh membangkitkan nafsu jika dipandang, didengar atau dirasa.


**Firman ALLAH SWT di dalam Surah al-Ahzab ayat 59:






Maksudnya: "Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." 

-------------------------------------------------+++++-------------------------------------------------





Disebut juga dalam beberapa HADIS berkenaan AURAT.

“Jagalah auratmu kecuali terhadap isterimu atau budak(hamba) wanita yang kamu miliki. Aku bertanya, ‘Ya Rasulullah, bagaimana kalau dia sedang bersendirian?’ Nabi saw menjawab, “Allah lebih berhak (patut) kamu berasa malu.”
(Hadith Riwayat Bukhari)

“Jika seorang anak wanita telah mencapai usia baligh, tidak pantas terlihat darinya selain wajah dan kedua telapak tangannya sampai bahagian pergelangannya.”
(Hadith Riwayat Imam Abu Daud daripada Qatadah)


-------------------------------------------------+++++-------------------------------------------------




BATAS-BATAS AURAT

1. Aurat ketika bersendirian.

- Makruh kita melihat aurat sendiri. kita tetap kena jaga aurat kita walaupun berada dalam bilik yang sunyi, kecil, gelap gelita dan hanya kita seorang sahaja.. ini kerana kita kena malu juga kepada ALLAH SWT yang Maha Melihat dan dua malaikat pencatat amalan kita...


2. Aurat di khalayak awam.

-LELAKI :: Macam biasa laah, tutup anggota dari PUSAT HINGGA LUTUT.. bukan nye tutup pusat dan lutut saja, hok lain habih nampok.. malu ke orang tgk kita.. 

- WANITA :: Seluruh tubuh kecuali muka dan tapak tangan... doksoh nok saja2 dok pakai tudung laah, sebab rambut itu aurat.. ye muslimat sekalian..


3. Aurat dengan ahli keluarga.

-LELAKI:: serupa macam hok atas.. tutup anggota dari PUSAT HINGGA LUTUT.. kalu xmboh pakai bju dalam rumoh sbb panas xdok masaloh..

- WANITA:: kalu dengan ahli keluarga, jadi macam aurat lelaki dari pusat hingga ke lutut TETAPI, lebih sopan kalu tutup jugok bahagian atas.. sebabnya supaya tidak berlaku perkara diingini spt sumbang mahram... jadi moleknya ketika sesama ahli keluarga, muslimat pakailaa baju dan seluor.. tudung jela tkpe xsoh pakai..


4. Aurat sesama jantina (sesama ISLAM)

- LELAKI:: standard, macam biasa.. tutup dari PUSAT HINGGA LUTUT...

- WANITA:: kalu bersama dengan wanita islam yang lain aurat dari PUSAT HINGGA LUTUT, tapi moleknya tutup jugok laa hok atas.. supaya nampok lebih molek dan ade tertib terening.. NAMUN BEGITU,  aurat sesama wanita islam juga boleh jatuh haram atas sebab :

"wanita islam yang buruk akhlaknya, yang suka menyebarkan fitnah, suka mengumpat dan boleh menindas kita, dan ditakuti dia akan menyebarkan keburukan yang ada pada aurat kita pada orang lain maka hukumnya jatuh haram. haram bagi seorang wanita muslim untuk membuka auratnya kepada wanita yang tidak baik akhlaknya."


5. Aurat dengan bukan islam.

- LELAKI:: kalu bab aurat lelaki nih dia standard sama je dok kira di mana kita berada.. TUTUP ANGGOTA DARI PUSAT HINGGA LUTUT.. start daripada pusat, bawah perut, kemaluan, peha, pangkal peha dan kepala lutut.. kesemua anggota nih wajib ditutup dengan pakaian yang longgar dan TIDAK KETAT...

-WANITA:: [hok nih diberi penjelasan yang sedikit panjang.. jadinya muslimat mintok baca deh]

+tentang aurat bersama wanita bukan muslim, pada asalnya hukumnya adalah haram. sebab aurat wanita muslim itu dengan wanita bukan muslim sama dengan aurat dengan lelaki bukan mahram. tetapi atas beberapa sebab, dan perbincangan demi perbincangan yang difatwakan oleh jemaah mufti,maka hukum itu diringankan.

+tetapi keringanan ini dibolehkan sekiranya kita betul-betul tiada pilihan lain (tinggal serumah & sebilik).dan dengan syarat juga wanita yang bukan islam itu kita yakini akhlak dan peribadi dia yang baik, dan diyakini yang dia tidak akan menyebarkan fitnah tentang aurat kita.

+DIBOLEHKAN untuk membuka aurat tetapi aurat itu masih terhad iaitu sekadar menampakkan leher, separuh dari singsingan lengan, dari separuh dari betis.aurat ini digelar aurat wanita bekerja. tapi jangan salah faham, bukan aurat kita pergi kerja ofis tu. aurat wanita bekerja bermakna aurat kita ketika menyelesaikan kerja-kerja rumah membasuh,memasak dsbg. kalau nak membasuh ke kan kita singsing lengan dan kain sikit, itulah maknanya aurat wanita bekerja. jadi walaupun terdapat keringanan, tetap ada hadnya juga.

----------------------------------+++++----------------------------------


*** Ada pendapat lain lagi, iaitu walaupun dalam keadaan tidak timbul fitnah, apabila melihat muka dan dua tapak tangan wanita (oleh lelaki ajnabi) hukumnya makruh kerana (muka dan  tapak tangan) dilarang buka. Makruh itu ialah tidak berdosa dibuka cuma tidak sopan

--------------------------------------+++++--------------------------------------

KESALAHAN-KESALAHAN DALAM MENUTUP AURAT




------------------------------------+++++------------------------------------




SPESIFIKASI BETUL BERPAKAIAN MENUTUP AURAT


------------------------------------+++++------------------------------------

jadinya, saya harap pembaca-pembaca dapat memahami isi kandungan kuliah... segala benda yang tak jelas boleh rujuk kepada org yang lebih alim... insyaAllah apa yang kita baca ini kita amal dan sampaikan kpd orang lain.. yang baik itu datang daripada Allah dan yang buruk itu daripada diri saya sendiri... wallahua'lam (^^,)


1 comment:

jepih said...

Alhamdulillah..isi kandungan pasal aurat ni menyeluruh dan banyok hok ambo x tahu belum ni..klu tahu pun hok sipi2 jah..terbaik muzakh..:)